Majola Summerday

by
Majola Summerday

Vi anordnade sommarens sköna personalfest, Majola Summerday, på Grinda i Stockholms skärgård. Samtidigt genomfördes vår rafflande tävling Majola Summer Games! Nedan kan du läsa artikeln som publicerats i nummer 4 2014 av vårt kundmagasin Krog.

– Om du skulle göra allt arbete som Majolas personal gjort de senaste tio åren så skulle det ta dig runt 1000 år, ett millenium, säger Jonas Sundin som tillsammans med Lars Larsson och Mats Lembäck startade företaget för tio år sedan. Tusen år är många timmars hårt arbete – i kök, matsal och disk men även på caféer, hotell, receptioner, konsultuppdrag och inte minst administrationstimmar på kontoret. När Majola startade satt de i Jonas vardagsrum med en telefon, ett par begagnade datorer och en vision om att Majola skulle bli det bästa bemanningsföretaget i branschen. Nu sitter de i nya fräscha lokaler i Sickla, är tolv personer på kontoret och bemannar över hundra restauranger dagligen. Personalfesten är tänkt att bli en tradition.
 
– Vi vill tacka vår personal och alla som varit med genom att göra den här festen, säger Mats.
 
Embryot till Majola föddes när Lars och Jonas lärde känna varandra på restaurang Herr Nilsson. Jonas var souschef och Lars jobbade som sommelier. De hade ett gemensamt problem.
 
– Ibland hade vi för mycket personal när det var lugnt, och för lite personal när det var mycket att göra. Tänk om det fanns någon man kunde ringa, berättar Lars.
 
Under sommaren 2004 beslutade de sig för att starta eget tillsammans med Mats som de då hade lärt känna. Lars plockar fram två gamla pärmar med papper från den första tiden – allt från fotografier, ”att-göra listor” – konto, bredband, tryckeri – till brev och första fakturan.
 
– Den var till Ingarö golfklubb. Jag hyrde ut Mats och Jonas på varsin långvakt, säger Lars och berättar hur de i början tog kontakt med gamla vänner och kollegor. De hyrde ett rum på arbetsförmedlingen i Farsta och gjorde intervjuer. Ringde och gjorde kundbesök. Långsamt började hjulen rulla. Redan från starten fanns vissa kärnvärden.
 
– Vi lyssnar på folk. Hur, var, när vill du jobba. Det handlar om hänsyn, säger Jonas.
 
– Men vi involverar oss också i våra kunders problem, fyller Lars i. Istället för att bara ta emot en beställning försöker vi hjälpa kunderna med att beräkna hur mycket personal som behövs.
 
– Vi försöker sätta oss in i varje kunds unika behov, fortsätter Lars.
 
Det har hänt mycket på de tio åren. En organisation har växt fram med olika ansvarsområden inom kök, matsal, disk, rekrytering och ekonomi.
 
– Och det har faktiskt fötts en del barn, säger Jonas. Bokstavligt talat har kärlek uppstått när Majolas personal har varit ute på uppdrag. Fast hur många Majola-barn det finns har han inte räknat.

Majola Summergames öppnades med att tillsammans fälla flaggstången, förse den med flaggstångslina och hissa Majola flaggan! Innan dess tågade alla i samlad trupp upp till festområdet.

Många tog chansen att få uppleva en hårresande tur med ribbåten i cirka 120 kilometer i timmen.

Hungriga festdeltagare högg in på buffén som dukades upp under kvällen innan dansen drog igång och höll på in på småtimmarna.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Segway-slalom, slangbellor, blåsrör, flinta och stål-färdigheter (Lars rules!), hammare och spik, golfbollspipeline, cruiser-cykelbana… Majola Summer Games utmanade de flesta och många visade upp dolda talanger, kämparglöd samt grym samarbetsförmåga.

Team spirit och björnkramar var några teman för dagen

Chopper-cykling längs snitslad bana var inte helt enkelt. Vissa tog omvägar i skogskanten.

Blåsrörstekniken var överlag god och dolda talanger i pilbågsskyttet upptäcktes.

Krogs redaktör gav järnet på upploppet i Segway-banan!

Majola Summergames avgjordes med en rafflande dragkamp!