Guldklocka

by
Guldklocka

Flexibilitet efter olika behov och önskemål skapar långvariga anställningar. På Majola sätter man individen främst och arbetar efter mottot att det finns en plats för alla.

På större företag får personalen en guldklocka efter 25 års trogen tjänst. I restaurangbranschen är det extremt ovanligt. Det finns en rörlighet inom branschen, som på många sätt är positiv då den innebär att kunskaper sprids. Men varje dag förlorar också branschen erfarna medarbetare som väljer att gå till andra yrken. Personalbristen är idag ett stort problem.

Ska man förstå personalbristen måste man också förstå branschens natur: Vi arbetar med ojämn beläggning, den skiftar över dygnet, veckan och säsongerna. Den ekonomiska marginalen är oftast väldigt tight och vi sätter nästan alltid fullt fokus på gästen.

Bristen på personal för dock det goda med sig att fler och fler funderar över hur man ska arbeta för att vara en attraktiv arbetsgivare. Lars Larsson, på Majola RestaurangKonsult, träffar i stort sett dagligen människor som ser sig om efter annat arbete.

– Det viktigaste är att lyssna på individens behov, säger han. Alla människor är olika, drömarbetsplatsen för en person, passar inte alls en annan. En del vill jobba många timmar, andra styrs av dagistider eller andra aktiviteter.

På Majola hyr man både ut personal och rekryterar personal till restauranger.
– För många som arbetar för Majola är flexibiliteten väldigt viktig, säger han och tillägger att Majola har fördelen att dom enbart behöver fokusera på personalen. På en vanlig restaurang har man tusen saker som måste göras – från menyer som ska skrivas, kylskåp som ska städas, kläder, disk, beställningar…

Nedan är en topptiolista varför många väljer att arbeta för Majola. Och varför du i framtiden kommer att se fler guldklockor i branschen.

………………………………………………………………………………………………………………………..

TRIVSEL TOPP 10

1. SCHEMA EFTER DINA FÖRUTSÄTTNINGAR
Att kunna påverka sina arbetstider är viktigt för de flesta, oavsett om du styrs av dagistider, rockbandets reptider eller rätt och slätt älskar långpannor.

2. LYHÖRDHET FÖR DINA ÖNSKEMÅL
Cateringlunken, hettan i á la carteköket eller lunchrusning? En del har sina favoriter, andra föredrar att blanda. Ibland är det geografiska läget viktigast, att jobbet är på rätt sida av stan, eller tiderna.

3. KONTAKTER I BRANSCHEN
Trivsel uppstår mellan människor, vissa passar man bättre med. Majola har flera tusen kontakter i branschen. Från topphotell till livsmedelsindustri.

4. VÄGEN TILL DRÖMJOBBET
Istället för att gå på en anställningsintervju och försöka lista ut om du kommer att trivas på arbetsplatsen kan du jobba ett par veckor och lära känna stället. Uppstår tycke mellan bägge parter kan din anställning hos Majola övergå till restaurangen efter 200 arbetstimmar.

5. UTVECKLING
De flesta av oss vill utvecklas i våra färdigheter. Man kan nästan lära sig något nytt på alla restauanger. Genom att jobba på många olika ställen kan du på kort tid skaffa dig en enorm erfarenhet.

6. TRYGGHET
Ibland hägrar en jorden runt-resa, eller ett annat projekt men man kanske inte alltid vågar. Gör det du drömmer om. På Majola står dörren alltid öppen den dag du vill komma tillbaka.

7. SAMMANHÅLLNING
Med tiden lär du känna många på Majola, antingen ute på jobb eller på after work på kontoret eller på andra tillställningar. Det är en speciell sammanhållning.

8. FOKUS PÅ MEDARBETARNA
Majola har inga kylskåp att städa eller råvarubeställningar som måste göras före ett visst klockslag. Vi har bara fokus på vår personal.

9. UTBILDNINGAR
Varje år arrangeras olika internutbildningar som bokningsprogram, korvstoppning eller inspirations resor.

10. VÄLJ JOBBEN SJÄLV
Att du trivs är viktigast. Skulle du inte gilla en arbetsplats så behöver du bara säga till, så behöver du inte jobba där mer.