Drinkkurs för matsalsgänget

Drinkkurs för matsalsgänget

Majola RestaurangKonsult anlitade Robert Radovic på Liquid Management för en drinkutbildning för sin matsalspersonal.

Det är svårt att föreställa sig en bättre plats för en drinkutbildning än Barkonsults showroom i Stockholm. Direkt innanför dörren finns en gammal fransk bardisk och här finns all utrustning en bar kan tänkas behöva. Dessutom ett utvalt sortiment av premiumsprit. Om man därtill anlitar Liquid Management, och i det här fallet Robert Radovic, för att hålla i själva kursen så har man en riktigt bra kombo. Liquid Management arbetar till vardags med att utveckla barkoncept. På meritlistan finns en rad framstående barer inom bland annat F12-gruppen och Nobiskoncernen, och ett par gulddrakar guppar i kölvattnet.

Majola RestaurangKonsult har en stor efterfrågan på serveringspersonal och speciellt på konferensanläggningar är personalens flexibilitet viktig.

– Att kunna möta gästernas och våra kunders behov, till exempel genom att kunna hjälpa till i en bar efter en middagsservering, innebär en extra styrka för både Majola och våra kunder, säger Lars Larsson på Majola. Och då är det bra att kunna de vanligaste drinkarna och hur man skapar en större barupplevelse.

En efter en dyker serveringspersonalen från Majola upp och när alla är samlade rivstartar Robert.

– Alla behöver utbildning, man glömmer bort saker, säger Robert och dukar fram glas med färskpressad lime- och citronjuice samt sockerlag.

– Syra och socker måste få en balans. Det betyder inte hälften av vardera. Hur vill vi att en whiskey sour ska smaka? frågar han retoriskt samtidigt som Majolagänget testar att balansera syran med sockerlag.

– Practice makes perfect, fortsätter han. Kursen blir på en blandning av amerikanska och svenska. Robert är ursprungligen från Brooklyn och har bott i Sverige i drygt tio år. Hans amerikanska ursprung märks kanske ännu mer i hans syn på service.

– Alla andra branscher har kunder. Vi har gäster. Lär er läsa av gästen, säger Robert och levererar tips snabbare än en boxare slår på en päronboll.

– Ta hand om gästen, prata med dom men glöm inte bort dom andra gästerna, var medveten om produkterna du säljer och guida gästen. Om några inte orkar dessert så kanske dom vill dela på något. Läs inte upp hela vinmenyn – det är ingen som orkar lyssna. Välj ut de tre viner du själv tycker bäst om. Man ”lyser upp” när man berättar om något som man själv tycker om. Det spelar ingen roll om du har en miljon saker i baren, om du inte berättar om dom så kommer du inte att sälja dom. Var effektiv vid gästens bord och tänk på hur du använder språket.

Efter en lunchpaus på närliggande Brisket & Friends är gänget från Majola redo för rond två. Tillsammans med Robert hjälps de åt att preppa baren.

Robert vill att de ska lära sig att scanna baren, för att fort kunna se vad som saknas och kunna planera arbetet. Han visar hur man ska arbeta med äggvita, rörglas, is och shakers. Hur man jobbar rent och snyggt. Dagens första drink blir en klassisk Martini, gjord på Sipsmiths Gin och Mancino Vermouth och Robert visar olika sätt att hantera citronzesten. Därefter fortsätter han med Manhattan och Cosmopolitan, och samtidigt som han går igenom tekniker och tricks berättar han om drinkarnas historia, hur de blivit extra populära genom TV-serier, kändisar och drar stories.

När han är klar har Majolagänget fått se hur man gör några av världens främsta drinkar och hur de serveras på cocktailbarer. Sedan finns det naturligtvis många varianter av alla drinkar. Men det är lite som Robert avslutar med att säga:

– Dom här drinkarna är klassiker av en anledning.

Martina Dietrich, personalkoordinator matsal Majola RestaurangKonsult

Varför arrangerar Majola en drinkutbildning?
– Baren har utvecklats väldigt mycket under de senaste åren och gästerna ställer högre krav. När man jobbar i matsal kan man ibland behöva hjälpa till i baren. Den här kursen gör att vår personal blir säkrare och kan göra ett bättre jobb. Det är väldigt bra att kunna ett par olika klassiska drinkar. Dessutom är det team building, det är kul att få träffas så här och få umgås lite.

Cecilia Blomberg, matsal, Majola RestaurangKonsult

Vad tyckte du om kursen?
– Uppfräschande, informativt och lättförståeligt. Det var lätt att hänga med.

Vad tar du med dig från kursen?
– Att inte vara rädd, att man kan fråga gästen om man inte vet exakt vad den menar. Det är enklare än man tror.

Michelle Rydow, matsal, Majola RestaurangKonsult

Vad tyckte du om kursen?
– Riktigt bra. Robert är väldigt informativ och höll det intressant hela tiden. Det var också lärorikt om hur man kan interagera med gästen.

Vad tar du med dig från kursen?
– Vi lärde oss mycket, men många småsaker som till exempel hur man kan använda citronzesten och hur mycket det påverkade drinken.